Monday 19 September 2011

Culturizing...

Hello!
I am back and ready to tell you all about last weekend's interviews at the Centro Niemeyer.
 First, I want to show you some pics of the space where the interviews took place; it it called the "cúpula" (dome) and it is beautifully built, both outside and inside and has amazing acoustics (as we would find out later with Rufus' little concert). The design is very minimalistic, with white as the dominant colour but also adding black, red and yellow in certain places. The light also helped to create a calm and relaxed atmosphere.
Hola!
Ya estoy de vuelta y lista para contaroslo todo sobre las entrevistas del finde pasado en el Centro Niemeyer. 
Primero quiero enseñaros algunas fotos del espacio donde tuvieron lugar; se llama la cúpula y tiene un diseño precioso y característico, tanto por fuera como por dentro. También tiene una sonoridad increíble (como descubriríamos más tarde con el "pequeño" concierto de Rufus). El diseño es minimalista y el blanco es el color dominante pero con pequeños toques de negro, rojo y amarillo. La luz también ayudó a crear una atmósfera sencilla y relajante.


                                                        Image from niemeyercenter.org




The first to be interviewed was Isabel Coixet by Raphael Minder but before that, they were both presented by two ladies from The New York Times (who's names I can't remember... oops) and a short video was screened, showing a mix of Isabel's films. I have to say, I had never seen any of Coixet's interviews or talks and she surprised me for her spontaneity and wit when it comes to answering questions. Also, very ironic and sincere. 
One of the things that I loved most was when the was asked about why she handled the camera herself when most directors just give orders; she answered: "Well, I am very lazy! and I can't be bothered to explain what I want to someone else when I can do it myself" (LOVE) and getting more serious: "I believe there is a special relationship between the actors and at the same time with the directors; there are times on set when a spark appears and suddenly, there is electricity running between the actors, and to capture that you have to be involved somehow, and I want to be involved, I want to be part of those magical moments". She also spoke about the educational and sanitary cuts from the government and even about the 15M (she is a fan!).
Overall, a lovely woman with a lot of talent. You can see a extract of the interview here.
La primera en ser entrevistada fue Isabel Coixet por Raphael Minder pero antes de eso ambos fueron introducidos por dos mujeres del New York Times (que no recuerdo sus nombres....oops) y se proyectó un video mostrando un mix de las películas de Isabel. Tengo que decir que nunca había visto ninguna entrevista de ella y me sorprendio por su espontaneidad e ingenio al responder a preguntas; también muy irónica y sincera.
 Una de las cosas que más me gustaron fue cuando se le preguntó por qué, en sus trabajos, manejaba ella misma la cámara cuando la mayoría de los directores simplemente da órdenes; ella respondió: "Bueno, es que soy muy vaga! y para que explicarle a alguien lo que quiero cuando lo puedo hacer yo misma" (LOVE) y poniéndose más seria: " Creo que hay una relación especial entre lo actores y, al mismo tiempo, entre ellos y el director; hay veces, rodando, que aparece una chispa y derrepente, hay electricidad fluyendo entre los actores y para poder capturar esos momentos tienes que formar parte de ello, de alguna manera, y yo quiero serlo, quiero particpar en esos momentos de magia" También habló sobre los recortes del gobierno en educación y sanidad y hasta del 15-M (es una fan!).
En resumen, una mujer encantadora y con mucho talento. Podeis ver un pedazo de la entrevista aquí


                                                          Image from elcomercio.es

The second interview was Alber Elbaz from Lanvin. I was even nervious hours before going! I spent half an hour choosing what I was going to wear (and another one discussing with myself why the outfit I chose was completely wrong and I ought to change it). After all this, I managed to get there on time (wow, I must have been really nervious and walked really really fast), sat down at the 3rd row where I could get a clear view and tried to stop fidgeting with my rings. The room was quite empty but it was still 10 min early and us spanish are well known for our lack of time perspective and last minute rush, or so I thought; The time came and the nameless ladies went on stage to present Elbaz and at least 3/4 of the space was empty. I was embarrased; embarrased of what he would think when he came, embarrased of the people from my hometown and Asturias in general for wasting such an amazing oportunity to listen to an interesting and talented man and I could go on but I prefer to talk about the interview I had the priviledge to attend to.
 He was interviewd by fashion critic Cathy Horyn, a celebrity in fashion journalism and with an impressive career; she and Alber knew each other and you could tell by the complicity they shared (and the jokes). They also showed this season's publicity trailer from Lanvin (you can watch it here) which I found hilarious and absolutely great! He said that fashion was usually thought as a very serious business and he wanted to prove us wrong. He talked about his years in YSL, the pressure (how his psicologyst, Regine, help him deal with that in quite funny ways) and why he uses the word "love" so much (he really did use it, A LOT), he said: "I try to put it in everything I do because it is what makes us happy" (LOVE). Also, another quote I loved was: "The front of the dress is not important; the back of the dress is not important either. What really matters is what's between that, the woman" I will leave you with that beautiful thought.
La segunda entrevista fue Alber Elbaz de Lanvin. Yo estaba nerviosa horas antes de ir. Me pasé media hora pensando en lo que ne iba a poner (y otra media hora discutiendo conmigo misma sobre lo mal que quedaba ese conjunto y que debería cambiarlo). Después de todo esto, conseguí llegar a tiempo (wow, debía de estar muy nerviosa y caminar muy muy rápido),  me senté en la tercera fila para tener una buena vista y me concentré en relajarme y dejar de enredar con mis anillos. La sala estaba bastante vacía pero aún faltaban 10 minutos y nosotros los españoles por nuestra falta de perspectiva temporal y las prisas de última hora, o al menos eso pensaba; dio la hora y las mujeres sin nombre subieron a presentar a Elbaz y al menos 3/4 partes de la sala estaban vacías. Estaba avergonzada; avergonzada de lo que pensaría él cuando llegase; avergonzada de los cuidadanos de Avilés y de Asturias en general por desaprovechar una oportunidad como esta de escuchar a un hombre tan talentoso e interesante. Y podría continuar pero prefiero hablar acerca de la entrevista que tuve el privilegio de ver.
 La entrevistadora fue Cathy Horyn, una personalidad en crítica y periodismo de moda; ella y Alber se conocían de antes y eso se notaba en la complicidad que compartían (y en las bromas). Tambíen proyectaron el vídeo publicitario de Lanvin de esta temporada (lo podéis ver aquí) que me pareció super gracioso y genial. Él dijo que el "fashion business" se consideraba siempre muy serio y quería desmentirlo. Habló sobre sus años en YSL, la presión ( y como su psicóloga, Regine, le ayudó) y por qué usa la palabra "amor" tanto (porque la usa, Y MUCHO), él dijo: "intento poner amor en todo lo que hago porque es lo que nos hace felices" (LOVE). Además, otra cita que me encantó fue: "la parte de delante del vestido no importa; la parte de atrás tampoco; lo que importa es lo que va en medio, la mujer" Os dejo con ese bonito pensamiento. 


   Image from elcomercio.es

And last, but not least important, Rufus Wainwright. I was a fan before seeing him; I thought he was a very talented musician and composer (and the way he plays the piano...) but after the interview, I completely and utterly fell in love with him. As soon as he came into the room, you could feel a kind of aura or a feeling around him, making him stand out from everyone else. The interviewer was Jon Paredes, very prestigious music critic and collaborator of the New York Times and Rolling Stone magazine; the contrast between them was what made the interview so special: Jon as quite serious, very static whereas Rufus was moving all the time, laughing, making jokes... 
He confessed to be a very spiritual person and that making music was like a trance. He referred to his grandmother as a big influence when he was growing up, with the "concerts" at her house with his other siblings (his sister is also a singer). But the real magic came when he went over to the piano, sat down and started playing. It was one of the most special moments in my life; you could close your eyes and feel the music around you, surrounding you, and his voice... He played three songs, the first one is from his new album; then the last aria of his opera "Prima Donna" and the last one, "America". I have a new platonic love, and it is Rufus Wainwright.
Y por último, aunque no menos importante, Rufus Wainwright. Yo era una fan antes de verlo; pienso que es un gran músico y compositor (y como toca el piano...) pero después de la entrevista me enamoré total y completamente. En cuanto entró en la sala, podías sentir una especie de aura o una sensación alrededor de él que lo hacía diferente del resto. El entrevistador era Jon Paredes, prestigioso crítico musical y colaborador del New York Times y la revisa Rolling Stone. El contraste entre ellos es lo que hizo la entrevista tan especial;  Jon es bastante serio y parado mientras que Rufus no paraba quieto en la silla, se reía mucho, hacia bromas... 
Confesó ser una persona muy espiritual (pero no en el sentido religioso) y que componer música era como entrar en un trance. Mencionó a su abuela como una gran influencia en su infancia con los "conciertos" improvisados en su casa con sus otros hermanos (su hermana es cantante). Pero la magia de verdad llegó cuando fue hacia el piano, se sentó y comenzo a tocar. Fue uno de los momentos mas especiales que he tenido; podías cerrar los ojos y sentir la música a tu alrededor, rodeándote, y su voz... Tocó tres canciones; la primera fue de su nuevo álbum; la segunda la aria final de su ópera, "Prima Donna" y la última, "America".
Tengo un nuevo amor platónico, y es Rufus Wainwright.
You can watch a bit of the concert here 


XOXO

1 comment: